Dr. René Hubert Kerschbaumer, MSc.
Lecturer und Researcher am Department Marketing & Sales der Fachhochschule CAMPUS 02
Falls Sie Interesse an einer Kooperation haben, kontaktieren Sie mich gerne unter info(at)houseberg.at.
Lehrtätigkeit
Fachhochschule CAMPUS 02
- SS 22 bis heute – Customer Touchpoint Management
- SS 22 bis heute – Customer Experience in Practice
- SS 22 – Channel Management
- SS 22 bis SS 25 – Customer Focus in E-Selling (E-Commerce)
Karl-Franzens-Universität Graz
- WS 21/22 – Introduction to Buyer Behavior – Marketing Communications
- WS 21/22 – Managing Touchpoints and the Customer Journey
- SS 21 – Introduction to Buyer Behavior – Marketing Communications
- WS 20/21 – Introduction to Buyer Behavior – Marketing Communications
- WS 20/21 – Managing Touchpoints and the Customer Journey
- SS 20 – Introduction to Buyer Behavior
- SS 20 – Marketing
- WS 19/20 – Introduction to Buyer Behavior
- WS 19/20 – Marketing
- SS 19 – Marketing
- WS 18/19 – Marketing
- SS 18 – Marketing
- WS 17/18 – Marketing
Uni for Life in Kooperation mit dem Landwirtschaftlichen Fortbildungsinstitut
- Universitätslehrgang Agrarmarketing, Modul: Analoge und Digitale Kommunikationsinstrumente
Ausgewählte Vorträge und Konferenzbeiträge
2025
When love turns to hate. The interplay of brand love, attribution of blame, and personal relevance on consumers’ feelings of betrayal in a value-related brand transgression
U Haas-Kotzegger, RH Kerschbaumer, C Wawrina, LM Kriegl-Wenzel
EMAC Annual Conference 2025, Madrid, Spain, May 2025
2024
Breaking the Taboo: The Role of Online Reviews for Adoption of Online Mental Health Services
RH Kerschbaumer, A Danglmaier, S Geier, D Kappel
EMAC Annual Conference 2024, Bukarest, Romania, May 2024
Whirlwind warnings: Factors driving consumers to engage in negative eWOM towards brand activism on social media
U Haas-Kotzegger, E Wibmer, RH Kerschbaumer, D Kappel
EMAC Annual Conference 2024, Bukarest, Romania, May 2024
2023
I Love to Hate You: Brand Attachment, Corporate Crisis Communication, and Brand Forgiveness: An Abstract
RH Kerschbaumer, U Haas-Kotzegger, D Kappel, A Salhenegger-Niamir
Academy of Marketing Science World Marketing Congress 2023, Kent, UK, July 2023
Corporate Crisis Communication and Brand Forgiveness: The Role of Brand Attachment.
Kerschbaumer, R., Kappel, D., Salhenegger-Niamir, A., & Zorn, S.
EMAC Annual Conference, Odense, Denmark, May 2023
2021
Subscription Commerce: an Attachment Theory Perspective
Kerschbaumer, René Hubert; Kreimer, Daniel; Foscht, Thomas; Eisingerich, Andreas B.
2020 AMA Winter Academic Conference (online), 5.8.2021.
Adoption of Subscription-based Online Services (SOS) – The Role of Hedonic and Utilitarian Motivation
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas; Eisingerich, Andreas B.
EMAC online Doctoral Colloquium 2021, 25.5.2021.
2020
Der Aufstieg von Abonnementmodellen am Gebrauchsgütermarkt – Traditionelle Markenhersteller versus Abonnement-Plattformen
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas; Eisingerich, Andreas B.
Guest Lecture at Babeş-Bolyai University
Cluj-Napoca (online), 15.12.2020.
The end of ownership for durable consumer goods – How traditional brands can cope with subscription platforms
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas; Eisingerich, Andreas B.
Marketing – from Information to Decision, 13th International Conference
Cluj-Naboca, Online via Zoom, 19.11.2020
2019
Heading Towards the Subscription Economy – Customers’ Perception of and Attitude towards Subscription-based Online Retail
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas;
Forschungstagung Marketing
ESCP Europe Business School, Berlin, 6.9.2019
Business Analytics as Part of Marketing Education in Business Schools Settings
Thalmann, Stefan; Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas
7th International Big Data and Analytics Education Conference
University of Marlyland, USA, 4.6.2019
2018
The Impact of a Customer’s Time Perspective on Online Customer Relationships
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas; Schloffer, Judith; Eisingerich, Andreas B.
Recent Advances in Retailing and Consumer Services
Funchal, Madeira, 18.7.2018
Zeitorientierung und Konsumentenverhalten
Kerschbaumer, René Hubert
Forschungstagung Marketing 2018
Universität St. Gallen, 8.9.2018
Ausgewählte Beiträge und Erwähnungen in Medien
E-Health in der Digital Economy: Die Rolle von Electronic Word-of-Mouth für E-Mental Health Services
RH Kerschbaumer, A Danglmaier, S Geier, D Kappel
In Haas-Kotzegger, U (2025): Digital Economy: Die neuen Spielregeln für Unternehmen (pp. 157-174). Springer Gabler, Wiesbaden.
Access-based Consumption Models as Sustainable Services: A Consumer Perspective.
Kerschbaumer, R. H., Kreimer, D., Stoppacher, L., Eisingerich, A. B., & Foscht, T. (2024).
In Sustainable Service Management: Band 1: Nachhaltigkeit aus Sicht von Kunden und Mitarbeitern (pp. 145-169). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
Smart Services and the Rise of Access-based Subscription Models
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas; Eisingerich, Andreas B.
in: Bruhn, Manfred; Hadwich, Karsten (Eds.) (2022): Smart Services, Forum Dienstleistungsmanagement, Wiesbaden,
Haas-Kotzegger, U., Heckmann, S., Kappel, D., Kerschbaumer, R. H., Zorn, S. (2022). Digital Economy – Wie nutzen Unternehmen die Chancen des digitalen Wandels? Best of Marketing & Sales Whitepaper, 1(1).
Panelteilnahme Best of Marketing & Sales: Digital Economy
Fachhochschule CAMPUS 02
Graz, 5.5.2020
Blue Tomato: Internationalization of a Multichannel Retailer
Foscht, Thomas; Branstätter, Marion; Kerschbaumer, René Hubert
in: Levy, Michael; Weitz, Barton; Grewal, Dhruv (Eds.):
Retailing Management, 11th edition, New York, forthcoming.
Wandel der Storeformate
Thomas Foscht, René Hubert Kerschbaumer, Schloffer, Judith
Der Handel. 11/12. 2020. 24-25.
Die Stadt der Zukunft: autofrei und erlebnisorientiert
Kerschbaumer, René Hubert; Foscht, Thomas
e-tailment – Das Digital Commerce Magazin von Der Handel
Konvergenz – Vom Laden zum Showroom
Thomas Foscht, René Hubert Kerschbaumer, Schloffer, Judith
In: Foscht, Thomas; Morschett, Dirk; Schramm-Klein, Hanna; Swoboda, Bernhard (Hg.):
HandelsMonitor: Megatrends 2030+ Der Handel auf dem Weg in ein neues Zeitalter
Frankfurt. Deutscher Fachverlag GmbH. 2020. 95-113.
Niceshops – ein kleiner Onlineriese erobert die Welt
Kerschbaumer, René Hubert; Schloffer, Judith
Marketing Review Graz. 8,1. 2019. 44-55.
Als Teenager habe ich bewusst die Wildniss genossen – Interview mit René von HouseBerg.at
Marmota Maps Magazin
Die Königsdisziplin: Der Großglockner Berglauf
FITAPP Blog